جستجو
Close this search box.
درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان چقدر حقیقت دارد؟

درمان تنبلی تخمدان از دیدگاه عموم به صورت قطعی راه حلی ندارد. معمولا همیشه تصور می‌کنیم برای درمان بیماری‌ها باید راه حل قطعی و یک روش بخصوص وجود داشته باشد. در صورتی که هستند بیماری‌هایی که با در پیش گرفتن برخی رعایت‌ها و مراقبت‌ها تا حد زیادی قابل درمان هستند. درمان تنبلی تخمدان از آن دست درمان‌هایی است که به دلیل مشخص نبودن علت بیماری، درمان قطعی برای آن ارائه نشده است. اما با اصلاح سبک زندگی می توان علایم را کنترل و از ایجاد عوارض آن مانند ناباروری پیشگیری کرد. 

همانطور که گفته شد از آنجایی که علت تنبلی تخمدان می‌تواند به وراثت، محیط و عوامل درونی جنینی مرتبط باشد، نمی‌توان راه حل درمانی مشخصی برای آن در نظر گرفت. در این مقاله تمامی درمان‌های موجود برای این بیماری را بررسی می‌کنیم.

درمان تنبلی تخمدان

  1.  اصلاح سبک زندگی به عنوان اولین درمان تنبلی تخمدان در نظر گرفته می‌شود. “درمان تنبلی تخمدان” معمولا با تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، رژیم غذایی و ورزش شروع می‌شود. 
  2. کاهش وزن حتی 5 درصدی از وزن بدن به منظم شدن قاعدگی و کاهش علائم کمک می‌کند. علاوه بر این با کاهش وزن، کاهش کلسترول و خطر بیماری‌های قلبی و دیابت صورت می‌گیرد. در این میان رژیم‌های کم کربوهیدرات تاثیر خوبی داشته‌اند.
  3. مطالعات نشان داده‌اند با حداقل سه روز در هفته ورزش به میزان نیم ساعت بهبود تخمک گذاری حاصل می‌شود.
  4. همچنین در کنار اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی بهترین دکتر نازایی در تهران برای شما درمان‌هایی دارویی را نیز در نظر می گیرد.
  5. استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی برای آن دسته از بیمارانی که قصد بچه‌دار شدن را ندارند، یک درمان طولانی مدت در نظر گرفته می‌شود تا بتوان علائم را کاهش داد. برای مثال متفورمین یکی از بهترین داروهای درمان تنبلی تخمدان است که در کنار سایر داروها مانند ترکیبات پروژسترون بسیار موثر است.

سایر درمان‌های دارویی این بیماری شامل موارد زیر است.

  • مصرف کلومیفن به زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می‌کند باردار شوند؛ البته لازم است اضافه گردد که مصرف این دارو شانس دوقلوزایی یا چندقلوزایی را بالا می‌برد.
  • متفورمین داروی درمان دیابت نوع دوبا بهبود میزان انسولین، درمان تنبلی تخمدان را تا حدودی انجام می‌دهد. متفورمین با واسطه اینوزیتول هم در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک و هم این بیماری موثر است.
  • اسپیرونولاکتون آنتی آندروژن بوده و همچنین موجب کاهش فشار خون، رفع مشکلات قلبی و کلیوی می‌گردد.
  • قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم کمک کنند.  مصرف روزانه پروژستین به تعادل هورمون‌ها و محافظت در برابر سرطان آندومتر کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: بهترین دکتر درمان آندومتریوز را چگونه پیدا کنم؟

درمان تنبلی تخمدان چقدر حقیقت دارد؟

درمان های نوظهور تنبلی تخمدان

استاتین

استاتین ها کاهش تولید استروئیدهای جنسی  و بهبود دیس لیپیدمی را همراه با مهار تولید آندروژن سلول‌های پوستی را انجام می‌دهند. در آزمایشات نشان داده شده است استفاده طولانی مدت از استاتین‌ها باعث بهبود اختلال تخمک گذاری، در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان می‌شود. اما با وجود تمام این‌ها استفاده از آن حساسیت به انسولین را بدتر می‌کند. بنابراین درمان با آن با ارزیابی معیارهای خطا صورت می‌گیرد.

آروماتاز

مهارکننده‌های آروماتاز فعالیت استروژنی را کاهش می دهند. با این حال در مقایسه با اثر آن‌ها نسبت به کلومیفن که نتیجه مثبت‌تری هم داشته‌اند، هنوز مطالعات بیشتری باری نتیجه‌گیری قطعی لازم است.

ویتامین D و کلسیم

در مطالعات اخیر نشان داده شده مکمل‌های ویتامین D در تنظیم قاعدگی، کاهش سطح تستوسترون و آندروژن تاثیرگذار هستند. علاوه بر آن ویتامین C، E و اسیدهای چرب امگا 3 نیز اثرات مفیدی در مدیریت تنبلی تخمدان نشان داده اند. 

ضمنا درمان ناباروری با IVF برای زنان دارای سطوح بالاتری از ویتامین دی، احتمال بالاتری دارد.

بروموکریپتین

از آن جایی که دوپامین اثرمهارکننده خود بر ترشح LH در زنان را مدت‌هاست ثابت کرده است، بروموکریپتین آگونیست دوپامین با کاهش ترشح بر درمان تنبلی تخمدان مفید است.

ای وی اف در کنار درمان ناباروری با هیستروسکوپی یکی از روش‌های درمان ناباروری است. 

کلام آخر

در این مطلب در مورد درمان تنبلی تخمدان و برخی از راه‌حل‌های جدید آن صحبت کردیم. همانطور که اشاره شد شاید اینطور به نظر برسد که راه حل قطعی برای درمان این بیماری وجود نداشته باشد، اما با در نظر گرفتن برخی نکات می‌توانیم علائم این  بیماری را کاهش دهیم و از عوارض آن در بلندمدت پیشگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط