جستجو
Close this search box.
علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف

علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف چیست؟

علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف با توجه به مشخصات و فاکتورهای تخمک و اسپرم متفاوت است. زندگی در ساده‌ترین شکل خود به صورت یک سلول آغاز می‌شود و این یک واقعیت شگفت‌انگیز است، اینطور نیست؟ اما این سفر همیشه آنقدر ساده نیست که م‌توان انتظار داشت. تخمک بارور شده تضمینی برای موفقیت باروری نیست. طی چند روز پس از لقاح آزمایشگاهی (ای وی اف) اکثر جنین‌ها رشد خود را متوقف می‌کنند و از بین می‌روند.

یکی از سوالاتی که ذهن زوج‌ها را به شدت درگیر می‌کند، “علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف” است. تا پایان همراه ما باشید تا 10 دلیل اصلی تشکیل نشدن قلب جنین در ای وی اف را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

اصلی‌ترین دلایل تشکیل نشدن جنین در ای وی اف

درمان ناباروری با IVF یکی از چندین تکنیک موجود برای کمک به بچه‌دار شدن زوج‌های مبتلا به مشکلات ناباروری است. در طی پروسه IVF، تخمک خارج شده از تخمدان زن در آزمایشگاه با اسپرم از قبل آماده شده، بارور می‌شود. سپس تخم بارور شده که جنین نامیده می‌شود، برای رشد و نمو به رحم زن بازگردانده می‌شود.

هنگام بررسی دلایل آی وی اف موفق در درمان‌های لقاح مصنوعی با پارامترهای زیادی مواجه می‌شویم. توجه به این نکته ضروری است که برای هر زوجی موردی که به شکست ختم می‌شود، منحصر به فرد است. ما در اینجا به 10 دلیل اصلی که به طور بالقوه می‌تواند علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف باشد، خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است برای گرفتن نتیجه‌های مثبت تنها باید به بهترین متخصص آی وی اف در تهران، در واقع پزشک زنانی که علاوه بر تخصص در حوزه زنان، فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری و ivf را داشته باشد، مراجعه کنید.

  • ناهنجاری های کروموزومی یا ژنتیکی
  • سن زن
  • کیفیت اسپرم
  • کیفیت جنین
  • شکست لانه گزینی
  • تکنیک ضعیف انتقال جنین 
  • پذیرش ناکافی آندومتر
  • ناهنجاری‌های رحمی
  • عدم تعادل هورمونی
  • اختلالات سیستم ایمنی

ناهنجاری های کروموزومی یا ژنتیکی

جنین‌ها کروموزوم ها را از هر دو والدین به ارث می‌برند. اگر در تعداد یا ساختار این کروموزوم‌ها بی‌نظمی وجود داشته باشد، ممکن است علت رشد نکردن جنین در ای وی اف را باعث شود.

سن زن

سن زن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در احتمال ای وی اف موفق است. هر چه زن در زمان انجام درمان ناباروری با IVF جوان‌تر باشد، ذخیره تخمدان او بیشتر محافظت می‌شود و احتمال اینکه تخمک تولید شده و در نتیجه جنین سالم باشد، بیشتر می‌شود. بعد از سن 38 سالگی و به خصوص 40 سالگی احتمال موفقیت IVF رو به کاهش می‌رود.

تکنیک ضعیف انتقال جنین

مهارت و تکنیک کارشناس باروری که انتقال را انجام می‌دهد می‌تواند بر موفقیت این روش تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که یافتن بهترین دکتر نازایی در تهران از اهمیت بالایی در به نتیجه رسیدن زمان و انرژی‌ای که صرف می‌کنید، دارد.

اصلی‌ترین دلایل تشکیل نشدن جنین در ای وی اف

کیفیت اسپرم

علت دیگر تشکیل نشدن جنین در ای وی اف کیفیت اسپرم است. این فاکتور اهمیت بالایی دارد، به‌ویژه در مواردی که ناباروری شدید مردانه وجود ندارد هم می‌توان در مورد کیفیت اسپرمی که تزریق می‌شود، تنها با بررسی تحرک و مورفولوژی آن تصمیم گرفت.

کیفیت جنین

همه جنین‌ها با ویژگی‌های یکسان تشکیل نمی‌شوند. عواملی مانند کیفیت تخمک و اسپرم به کیفیت کلی جنین کمک می‌کنند. جنین‌های با‌کیفیت پایین‌تر ممکن است برای رشد مشکل داشته باشند.

شکست لانه گزینی

لانه گزینی فرآیندی است که طی آن جنین مرحله بلاستوسیت به اندومتر مادر می‌چسبد و حاملگی را آغاز می‌کند.  گاهی اوقات، جنین ممکن است نتواند خود را به دیواره رحم بچسباند. شکست لانه گزینی ممکن است در طول فرآیند اتصال و یا انتقال، با منفی‌شدن آزمایش ادرار یا خون برای گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) یا عدم تشکیل کیسه حاملگی داخل رحمی با hCG مثبت رخ دهد. به طور کلی، علل شکست لانه گزینی را می‌توان به دو دسته جنینی، رحمی و سیستمیک دسته‌بندی کرد.

پذیرش ناکافی آندومتر

یک علت رشد نکردن جنین در ای وی اف نیز می‌تواند عدم آمادگی رحم برای پذیرش جنین باشد. آمادگی رحم برای پذیرش که به آن پذیرش آندومتر نیز می‌گویند، بسیار مهم است. اگر رحم آماده نباشد، ممکن است مانع رشد جنین شود.

برای اینکه رحم با یک پوشش ضخیم آندومتر رشد کند، نیاز است خون‌رسانی مناسب به آن صورت گیرد. برای بالا بردن احتمال موفقیت در IVF بواسطه بهبود پذیرش آندومتر از طریق افزایش خون‌رسانی به رحم، می‌توان ورزش، مصرف مکمل‌ها و یا روش‌های طب سوزنی را در نظر گرفت.

ناهنجاری‌های رحمی

مشکلاتی مانند فیبروم، پولیپ یا سپتوم می‌تواند در توانایی جنین برای کاشت و رشد اختلال ایجاد کند و یک علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف محسوب می‌شود. به همین جهت ضروری است پیش از شروع درمان با ای وی اف همه این موارد چک شوند.

عدم تعادل هورمونی

تعادل مناسب هورمون‌ها برای بارداری بسیار مهم است. عدم تعادل می‌تواند از رشد بیشتر جنین جلوگیری کند و علت تشکیل نشدن قلب جنین در ای وی اف باشد. درمان‌های عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل داروهایی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی تیروئید، عادی‌سازی سطح هورمون‌ها، تحریک تخمک‌گذاری یا تحریک بلوغ تخمک باشد. اصلاح سبک زندگی، مانند کاهش وزن یا تغییر رژیم غذایی نیز می‌تواند سطح هورمون‌ها را عادی کند و شانس بارداری را بهبود بخشد.

اختلالات سیستم ایمنی

 گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن ممکن است به اشتباه به جنین حمله کند و آن را جسم خارجی در نظر بگیرد و در نتیجه مانع رشد آن و تبدیل به یک علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف شود. سبک زندگی نادرست مثل: سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف کافئین بیش از حد و چاقی می‌توانند بر سلامت سیستم ایمنی و در نتیجه رشد و تکامل جنین تأثیر منفی بگذارند.

نتیجه گیری

مسیر درمان با IVF یک مسیر پرفراز و نشیب است. درک اینکه علت تشکیل نشدن جنین در ای وی اف چیست می‌تواند به ما کمک کند تا برای ادامه این مسیر ناهموار آمادگی بهتری داشته باشیم و به ما در تصمیم گیری‌های آگاهانه کمک کند.

دکتر معصومه قاضی میرسعید بواسطه مهارت بالا و تجربه درمان‌های موفق به شما کمک می‌کنند تا از چالش‌ها عبور کنید و در نهایت معجزه کوچک خود را در آغوش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط